Tips om träning!

Silhouette woman run under blue sky with cloudsAtt slappna av kan man göra på helt olika sätt. Vissa föredrar att läsa en bok eller kanske titta på tv. Andra föredrar att ta sig an ett träningspass för att koppla bort hjärnan och trötta ut kroppen, för bättre avslappning. Träning kan vara ett riktigt bra alternativ, samtidigt som man får röra på sig, olika lyckohormon aktiveras och på långsikt leder detta till en mer hälsosam livsstil. Är man ny på gymmet kan det vara svårt att veta vad man faktiskt kommer tycka om. Det finns en hel del olika pass att välja bland. Här kommer några tips på olika favoritpass.

Bodypump

Detta är en favoritträningsform bland många som gillar gruppträning. Man tränar styrka genom att använda sig av olika fria vikter och skivstång till musik. Här gäller det att man själv reglerar tyngden, så är man nybörjare bör man starta lite lättare för att känna in hela passet och veta sina gränser. Man tränar hela kroppen och tanken är att träna upp musklernas uthållighet genom flera repetitioner. Förutom styrka tränar man delvis också koordination och rörlighet genom Body pump. Dock är det främst styrka, genom att träna de olika muskelgrupperna. Tips inför ett bodypumppass är att ta med sig en vattenflaska, bekväma träningskläder och träningsskor – för man kommer garanterat att både svettas och röra på sig en hel del!

Spinning

Spinning passar utmärkt om man vill svettas ordentligt genom ett konditionspass. Det är en gruppträning med högenerginivå där som man garanterat kommer känna hjärtat slå extra hårt. Spinning är ett träningspass som genomförs i grupp på cykel. Instruktören ger olika sorters anvisningar om vad som skall göras, så som att öka tempot eller öka styrkan (gör det tyngre att cykla som exempelvis vid en uppförsbacke). Även här gäller det att ha med sig en vattenflaska för att fylla på med vätska.